Tijdens onze succesvolle vakexcursie in Utrecht, nodigden wij de aanwezige landschapsarchitecten en -ontwerpers en de overige genodigden uit aan boord van De Meern 1. Een bijzonder schip waarvoor we graag de tijd nemen om er iets meer over te vertellen.
Onze groep was de eerste die dit jaar aan boord mocht stappen van De Meern 1. Onder leiding van een meer dan enthousiaste gids leerden we veel over de ontwikkeling van de stad Utrecht door de eeuwen heen. Een expeditiekaart getiteld ‘Van Romeinen tot Hoog Catharijne’ maakt duidelijk waar we zijn maar ook de tijdlagen waar wij doorheen varen.
Geschiedenis van het schip
Het wrak van de oorspronkelijke De Meern 1, een Romeinse rijnaak, is in 1997 aangetroffen in de Leidsche Rijn en in 2003 opgegraven. Dit wrak is te bezichtigen in Museum Hoge Woerd. Enkele jaren later is het schip gereconstrueerd. Daarvoor is lange tijd gezocht naar twee eiken van maar liefst 40 meter hoog, omdat het schip van boeg tot steven uit planken van één lengte bestond. De replica wordt elektrisch aangedreven en vervoert dan ook fluisterstil z’n 35 gasten door de grachten.
Initiatiefnemer Theo van Wijk: ‘Voor kennisplatform Het Plein mochten wij een rondvaart door de historische stad Utrecht verzorgen. Met meerdere deelnemers van Het Plein heb ik in het verleden samengewerkt. Zo waren Rots Maatwerk en Vande Moortel betrokken bij de herinrichting van het Domplein. Martijn Smulders van ecoDynamic heeft contact met mij gelegd om na te denken over een inhoudelijk programma in de stad Utrecht gericht op landschapsarchitecten. Het bleef voor Het Plein lange tijd spannend of zij gebruik konden maken van De Meern 1, omdat wij nog volop bezig zijn de vrijwilligersorganisatie vorm te geven.’
Volledige vrijwilligersorganisatie
De organisatie rondom en van de vaarten van De Meern 1 bestaat volledig uit vrijwilligers. Er zijn eigen schippers opgeleid en ook de gidsen delen hun kennis op vrijwillige basis. De gidsen worden getraind op de ‘I ask-methode’ waardoor er interactie ontstaat tussen de gids en de gasten. Naast de standaard rondvaarten zijn er ook diverse arrangementen mogelijk, vaak op maat gemaakt. ‘Maar’, benadrukt Theo van Wijk van de stichting, ‘je boekt een culturele vaart, we zijn geen borrelboot.’
De tocht voert ons onder de scheefstaande bomen van architect Zocher door, onder Hoog Catharijne, langs Kasteel Vredeborch, de Stadsschouwburg, het Maliebaanstation en natuurlijk langs de vele unieke werven van Utrecht. De gids vertelt ons dat er veel steden zijn met grachten, maar dat de Utrechtse werven, ingevuld met bijzondere winkeltjes en restaurantjes, wereldwijd uniek zijn.